Menü Bezárás

PhD kutatások

Study of the loosening of wheel bolts

közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola
témavezető: Lovas László

A kutatási téma leírása:

Background:

In Hungary, upon statistics two bus or truck wheels roll away from the moving vehicle each month. Both the freely rolling wheels and the uncontrollable heavy vehicles are very dangerous in the traffic. Usually, the wheels roll away because of the automatic self-loosening of the wheel bolts.

Goal of the research:

Studying the friction process on the thread and under the nut, with load varying in time and orientation. Understanding the deformation on the thread and under the nut. Understanding the unscrewing process of a loose nut.

Study of a dog teeth clutch

közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola
témavezető: Lovas László

A kutatási téma leírása:

Dog teeth clutches are generally applied to engage gears in gearboxes of either internal combustion engine or electric engine vehicles. The success of the gearshift depends on the gearbox layout, the tooth geometry, the shifting force and the rpm difference during shifting. To understand the topic, three main subsystems must be studied in details: the gear system in the gearbox, the actuating system and the transmission of the power from the gearbox to the wheels.

Study of the shifting mechanism has been started at the department 10 years ago. PhD thesis and MSc diplomas have been realized on synchromesh behavior and spline clutch shiftability.

Goal of the research:

Study of the shiftability of a dog teeth clutch at high rpm difference. Understanding the influence of the parts stiffness on the the shiftability. Finding actuator settings to reach a succesful gearshift.

Vasúti pálya-jármű rendszer viselkedésének vizsgálata különös tekintettel a vasútüzem sztochasztikus jellegére

közlekedés- és járműtudományok
Kandó Kálmán Doktori Iskola
témavezető: Zobory István
társ-témavezető: Tulipánt Gergely

A kutatási téma leírása:

A vasúti pálya-jármű rendszer viselkedése nagymértékben függ a rá ható terhelésektől, amelyeket a pálya-jármű rendszer által meghatározott dinamikai rendszeren túlmenően döntően befolyásol a közlekedés jellegéből származó hatás is. A kialakuló mozgásfolyamat függvénye a járművet vezérlő vontatási és fékezési utasításoknak, menetrendi és környezeti viszonyoknak, a dinamikai rendszer állapotának.

A kutatás célja a viselkedést leíró matematikai folyamatok feltérképezése, majd ezekre építve olyan szimulációk végrehajtása, amely segítségével a komplex közlekedési rendszerben működő pálya-jármű rendszer viselkedése tanulmányozható. A szimuláció során kialakuló üzemállapotok alapján a pályát és a járművet érő és abban fellépő terhelések pontosabb meghatározására van lehetőség, amely így bemenetként szolgálhat a vasúti járművek és azok komponenseinek fejlesztése során.